Denna fantastiska motorsport för motorcykel som kördes för första gången 1949 har utvecklats i takt med att motorcyklarna har utvecklats och vuxit i storlek. Tävlingarna är i dag högt rankade inom roadracing.

Det är spännande race som genomförs inom denna motorcykelsport. Det är mycket små marginaler både i tid och i utrymme på banan. Förarna är oerhört skickliga på att ta sig fram när det är som trängst. Man utnyttjar varandra genom att lägga sig i en så kallad slipstream som gör att den som hamnar bakom kan ligga i ”suget” från den framför. Eftersom det kan bara skilja ett par sekunder och ibland mindre än det per vara så är det extra spännande att spela odds på dessa lopp. Via spelsidan Betsafe.se kan man spela på det tre klasser inom Moto GP som finns i dag. På Eurosport kan du kolla upp resultat och kolla in kalendrar när nästa tävling går av stapeln.

  • Moto GP
    Motorbike racingÄr enbart en prototypklass så spelar det ingen större roll hur motorcyklarna får se ut. Dock finns det några restriktioner angående storleken på motorn och cykelns vikt. Max vikten för en 800 kubiks motorcykel är 150 kg och 157 kg för de cyklar som har 1000 kubik som också är max storleken på motorerna. Motorcykeln får endast max 4 cylindrar.
  • Moto 2
    Här gäller det att alla motorcyklar har samma motor, en fyrtakt på 600 kubik från Honda och att man använder sig av däck från Dunlop. Hur själva chassit är byggt är upp till varje team, den kan i princip se ut hur som helst. Det gäller ju att hålla ner vikten på motorcykeln. Minsta vikt på en motorcykel ska vara 140 kg. Moto 2 är är tänkt att komplettera den vanliga Moto GP.
  • Moto 3
    250 kubik är det som gäller i denna klass med en fyrtaktsmotor med enbart en cylinder. 148 kg får förare och fordon väga tillsammans. Likadant som för Moto 2 får cykeln i princip se ut hur som helst huvudsaken är att man håller sig till vikten 148 kg.

Än så länge har vi i Sverige ingen förare inom Moto GP eller någon annan av de klasserna. Men vad framtiden har att visa vet vi inte, vi kan bara hoppas att det kommer någon ung förmåga som kan ligga bland toppen av Moto GP förarna. Vi får fortsätta att njuta av de internationella stjärnorna som Marc Marquez, Pol Espargaro och Luis Salom alla tre från Spanien. Alla dessa ligger just nu i topp i respektive klass. Moto GP – Moto 2 – Moto 3

Posted in: Motorsport.
Last Modified: oktober 16, 2015